Vores bedste oplevelser på Yucatan-halvøen

Isla Mujeres

Vi sidder lige nu i Mexico og er fuldstændig forelskede i landet! Flemming har rejst her før, men det er mange år siden, og han nyder at opleve de samme steder igen – plus et par nye steder. Jeg (Kathrine) er ligeledes faldet helt pladask for denne vidunderlige mexicanske halvø. Flemming har i flere år talt godt om den, og jeg har altid ønsket mig at opleve en af de der strande med turkisblåt hav og kridhvidt sand, som man ser i rejsemagasinerne – og dem finder man altså i den grad her ved det Caribiske hav! Dertil kommer så den lækre mexicanske mad, det dejlige solskinsvejr og det flinke mexicanske folk. Én ting er i hvert fald sikkert – vi skal tilbage hertil en anden gang!
Nu vil vi nyde vores sidste dag her i Mexico, men først lige dele vores bedste oplevelser med dig:

Ø-STEMNING PÅ ISLA MUJERES
Isla Mujeres er en lille ø, der ligger ud for Cancun, som er der de fleste lander, hvis man ankommer fra Danmark (Cancun mener vi desuden, at man skal komme væk fra så hurtigt som muligt, haha!). Vi synes til gengæld, at Isla Mujeres er virkelig hyggelig og stranden Playa Norte er en af de bedste strande vi nogensinde har badet ved! Vandet er fuldstændig klart turkisblåt, som det er overalt på Yucatan-halvøen, men her på Playa Norte er vandet helt stille, fordi der ikke er ret mange bølger på denne side af øen, og fordi stranden er afskærmet fra havet af et rev. Sandet er kridhvidt, silkeblødt og overalt langs stranden er der de smukkeste eksotiske palmer. Dertil kommer de friske kokosnødder og de lækre is vi kunne købe overalt lige omkring stranden. Behøver vi sige mere? Her er fantastisk!

Isla Mujeres

Der er ikke ret mange biler på Isla Mujeres – i stedet kører folk på scooter og i golfvogne, hvilket også giver en ret afslappet ø-stemning. Vi lejede en scooter og kørte hele øen rundt, hvilket nemt kan gøres på 1 dag. Vi kan især anbefale at tage ned til fyrtårnet på sydspidsen af øen, hvor vi lige ved siden af fyrtårnet sad på en café med den bedste udsigt udover det smukke turkisblå hav, der lige her virkelig viser sine forskellige blå nuancer! Her så vi også flere forskellige vilde leguaner, der sad og skulede udover havet!

BACALAR-SØEN
Byen Bacalar er bedre kendt som Lake Bacalar, fordi hovedformålet med at tage hertil er for at nyde den enorme sø, der strækker sig over ca. 40 km. Søen kaldes også ”Søen med de 7 farver” og der er ingen tvivl om hvorfor. Vandet er fuldstændig fantastisk, og har så mange nuancer af turkisblå, at man næsten ikke kan forestille sig det!
Ved søen tog vi på en bådtur ud til Pirates Channel, der virkelig er et lækkert område at bade i. På bunden af søen var der ”mudder” som de lokale anbefaler at putte i ansigtet som en maske. Det er også muligt at leje en kajak og sejle dertil selv. Søen byder nemlig også på flere forskellige cenoter (dybe ferskvandsjordhuller), der virkelig er imponerende at svømme rundt i (det gjorde vi på vores bådtur) – dog også en smule scary, når man det ene øjeblik svømmer på en meters dybde og der det næste øjeblik er 90 meter dybt!
Selve byen Bacalar er virkelig hyggelig og afslappende uden ret mange turister (i modsætning til flere andre steder på Yucatan-halvøen). Byen byder på et hyggeligt torv med restauranter og et smukt fort med udsigt over søen. Vi boede på Aires Hotel, der virkelig kan anbefales! Et stilet hotel i centrum med udsigt udover søen. Derudover har hvert værelse en terrasse med en hængekøje og morgenmaden er inkluderet. Vi havde ikke booket hotellet på forhånd, så da de kun havde 1 værelse tilbage, fik vi endda en ekstra god pris på et værelse her.

Bacalar

SNORKLING PÅ ISLA COZUMEL
Cozumel er en ø, der ligger ud for det virkelig turistede Playa Del Carmen. Cozumel bærer også præg af, at de amerikanske krydstogtskibe ligger til her, men lejer du en scooter (som vi gjorde) og kører væk fra byen og rundt på øen, finder du hurtigt mere øde områder, hvor du kan give dig i kast med noget af verdens bedste dykning og snorkling! Vi snorklede selv ud fra ”stranden” (på Cozumel er der ikke meget sandstrand) og allerede efter at have svømmet få meter mødte vi masser af forskellige farverige fisk!
Et lille tip når du skal sejle til og fra Cozumel, er at købe billetten hos selskabet MexicoWaterjets, der er betydeligt billigere end konkurrenten Ultramar. Hos MexicoWaterjets fik vi endda forhandlet os frem til at købe billetten til den pris, de lokale får den til (man er vel jyde!). Man sejler fra dette smukke sted ved Playa Del Carmen:

Færge til Cozumel

VALLADOLID – OG OMRÅDET OMKRING
Valladolid er virkelig en af vores yndlingsbyer på denne rejse. Hovedformålet med at tage hertil er for de fleste, at man herfra nemt kan komme ud og se den verdenskendte mayaruin Chichen Itza – og det var det da også for os. Men byen i sig selv – og området omkring – har virkelig meget andet at byde på. Byen er utrolig stille og rolig, og her følte vi, at vi var kommet til det ”ægte” Mexico. Det er ikke en by, der bare er bygget op om turisme som f.eks. Cancun.
I Valladolid møder du overalt de mest farverige huse, en virkelig smuk kirke (i hvert fald forsiden af den, haha!) og et hyggeiigt torv, hvor de lokale og turisterne hygger sig om aftenen. Lige udenfor byen er der desuden flere forskellige cenoter (dem vi skrev om i punktet ovenfor om Bacalar) man kan besøge. Her besøgte vi 2 cenoter, der begge var sindssygt smukke og fascinerende – de hedder hhv. Samula og Xkeken. Disse cenoter ligger inde i en grotte (i modsætning til dem i søen ved Bacalar).
Vi boede på hotellet Technotel lidt udenfor Valladolid centrum, hvilket varmt kan anbefales. Det koster nærmest ingenting at tage en taxa til centrum og hotellet er virkelig lækkert med store værelser og et hyggeligt lille poolområde.

BONUSINFO

Colectivo: De fleste steder på Yucatan-halvøen kan du nemt og billigt transportere dig rundt med en såkaldt ”colectivo”. Det er små minibusser med aircondition og fine sæder. Man stopper den bare og siger hvor på strækningen man gerne vil af. Vi kørte f.eks. med en hele vejen fra Tulum til Playa Del Carmen og betalte kun 45 pesos (ca. 16 kr.) pr. person i stedet for langdistancebussens pris på 74 pesos (ca. 27 kr.) pr. person. (Ja ja, det er i det små vi snakker, men man kan ligeså godt spare penge, der hvor man kan, ikk? Haha!) Colectivo’erne kan både bruges til langdistancekørsel og inde i byen. ”Colectivo local” er dem, der kun kører inde i byerne.

Landet Belize: Fra byen Chetumal kan man nemt sejle til f.eks. øen Caye Caulker i Belize. Det gjorde vi, og selvom det var en smule pebret at sejle med båden og at skulle betale for at komme ind og ud af Belize, samt for at komme ind i Mexico igen, var det virkelig det hele værd! Der er en hel speciel stemning i det i øvrigt eneste engelsktalende land i Mellemamerika. Det kan varmt anbefales at bruge nogle dage her på Caye Caulker, hvor du kan komme helt ned i gear – og det skriver vi snart et helt indlæg om, så stay tuned!

Skat for at komme ud af Mexico: Vi havde hørt meget om de mexicanske grænsevagters iver for at opkræve skat, når man vil rejse ud af Mexico, selvom man oftest allerede har betalt denne skat gennem sin flybillet. Inden vi skulle med båden til Belize, fik vi derfor vores hotel til at printe vores flybillet ud, hvoraf det fremgik, at vi allerede havde betalt udrejseafgiften. Med dette print i hånden oplevede vi (i modsætning til de andre, der skulle med båden og ikke havde deres) ingen problemer, da vi skulle gennem tolden ud af Mexico! Katjiing! Heldigvis nåede vi at give tippet videre til en ung canadier i køen, så han skyndte sig at finde sin billet på sin mobil og takkede os virkelig bagefter.

Du vil måske også være interesseret i